Koncepcja zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z wielofunkcyjnym dworcem
kolejowo-autobusowym w Goleniowie powiązanego z Centrum Kultury i Aktywności Lokalnej
Etap 1:
koncepcja urbanistyczna
Etap 2:
finał, koncepcja architektoniczna
Kategoria:
Architektura
Typ:
Przestrzeń Publiczna, Budynek Użyteczności publicznej, Komunikacja
Data rozstrzygnięcia:
2015-08-08
Organizator:
SARP Szczecin
Miasto:
Goleniów
Skład zespołu:
We współpracy z “ARCA” BIURO PROJEKTÓW URBANISTYKI I ARCHITEKTURY
Prof. nzw. w Pol. Śl. Dr inż. arch. Jerzy Witeczek Rafał Schurma Aleksandra Witeczek Michał Stangel Rafał Topór Anna Gajowiec Maciej Warot Adrian Zięba Agata Filipowicz
Status
koncepcja konkursowa
Projekt ma za zadanie stworzenie ośrodka skupiającego funkcje komunikacyjne, aktywizujące społeczność lokalną (kulturalne, rekreacyjne, edukacyjne itp.); miejsca
użytecznego przyjaznego i atrakcyjnego dla mieszkańców miasta. W ujęciu miejskim i regionalnym projekt ma stanowić centrum kulturalne w bardzo dosłownym znaczeniu tego
terminu co zostało ułatwione poprzez program projektu zakładający połączenie dworca wielofunkcyjnego z ośrodkami kultury.Założenie kompleksowego scenariusza
zagospodarowania obejmującego fazy projektu uwzględnione w specyfikacji, oraz dalsze etapy aktywizacji okolic dworca takie jak:
1. Zintegrowany węzeł przesiadkowy wraz z dworcem kolejowo– autobusowym, a także funkcje usługowe przy placu i agenda biblioteki zintegrowana z budynkiem dworca,
2. Centrum Kultury i Aktywności Lokalnej Goleniowa, z funkcjami wg specyfikacji,
3. Zagospodarowanie rekreacyjne południowej części terenu, wraz z adaptacją istniejącej zabudowy (galeria wieża ciśnień) oraz pawilonami w zieleni dla opcjonalnych innych funkcji,
4. Aktywizacja terenów przemysłowo-usługowych po wschodniej stronie torów i powiązanie
ich z terenem dworca i domu kultury.
Projekt został wykonany w formie liniowego założenia jako główny pawilon dworcowo- kulturalny i pomniejsze organizacji non-profit wzdłuż torów pociągowych połączonych ze sobą zewnętrzną komunikacją w formie podcienia. W bryle dominanty tworzą największe funkcje- sale koncertowe wbite w zwartą liniową bryłę budynku. Spójność bryły budynku została podkreślona przez rozwiązanie elewacji- całość budynku poza parterem została pokryta perforowaną blachą cortenową. W projekcie uhonorowano poprzednią halę dworca w jej miejscu powtarzając podział okien w największej wyrwie w cortenie odsłaniającej tafle szkła.