sunFLOWer

Warszawa | 2014

PROJEKT

Temat:
BMW / URBAN / TRANSFORMS / 2013

Lokalizacja
Warszawa, Polska

Data rozstrzygnięcia:
2014-04-11

Organizator:
BMW Group Polska, Fundacja Nowej Kultury Bęc

Zespół:
Rafał Schurma, Maciej Wężykowski, Maciej Warot

OPIS

Pomysł na ławkę sunFLOWer jest próbą połączenia technicznej koncepcji produkcji energii
elektrycznej ze źródeł odnawialnych (w miejscu jej użycia) z przyjemnym i praktycznym
elementem małej architektury.
Dla celów tego konkursu chcemy budować tylko jeden pełnoskalowy model fizyczny ławki
sunFLOWer bench. Aby lepiej zilustrować potencjał tej koncepcji zdecydowaliśmy się pokazać
dodatkowe możliwości w postaci miejskiej ładowarki samochodowej sunflower. Jest to jednak
tylko dodatkowa ilustracja, i nie jest częścią zintegrowanego modelu fizycznego który
powstanie w przewidzianym dla projektu budżecie .
Projekt sunflower bench wpisuje się w niemal wszystkie tematy z podanej listy zagadnień
√ mobilność miejska – lokalizowanie projektu w pobliżu węzłów komunikacyjnych w
sąsiedztwie przestrzeni parkowej. Ławka, która eksploruje możliwość ładowania urządzeń
przenośnych zapewnia również ochronę przed słońcem lub deszczem i dodatkowo stanowi
oświetlenie alei parkowej zasilanej z baterii ładowanej podczas dnia.
√ zrównoważony rozwój – ograniczenie emisji CO2 nie tylko przez wykorzystanie giętkich
paneli PV (panele fotowoltaiczne) jako źródła energii odnawialnej, ale również zlokalizowanie
miejsca odbioru energii elektrycznej w tym samym miejscu gdzie jest ona wytwarzana
(ograniczenie strat przesyłowych). Ograniczenie light pollution – poprzez zlokalizowanie
małych gęstych doświetleń, które będą wynikiem rozstawienia parkowych ławek eliminujemy
√ ekologia – ograniczenie light pollution. Gęsto rozmieszczone ławki ze swoimi parasolami
świecące dokładnie w miejscu gdzie oświetlenie jest najbardziej potrzebne (na powierzchnię
stołu). Oświetlenie skierowane bezpośrednio w dół ogranicza effekt tzw. „zanieczyszczenia
światłem” (light pollution).
Redukcja tzw. „Heat Island Effect” – Efektu wyspy cieplarnianej dzięki ograniczeniu dostępu
światła słonecznego do rozgrzanego asfaltu oraz zacienieniu samochodów przed nadmiernym
upałem
√ recykling – projekt w ponad 90% (wagowo) będzie wykonany z materiałów po recyklingu.
Dotyczy to nie tylko konstrukcji aluminiowej, ale również elementów z użyciem tworzyw
sztucznych
√ bezpieczeństwo – ławki, które mogą być stosunkowo gęsto ustawione przy ścieżkach
parkowych w godzinach późnowieczornych (aż do wyładowania zabudowanych w ławce
akumulatorów) poprawiają bezpieczeństwo osób przebywających tam w godzinach
wieczornych
√ energia – ławka produkuje dostateczną ilość energii elektrycznej, aby zasilić podręczne
urządzenia mobilne. Energia ta powinna być dotarczana za darmo, aby użytkownicy również
byli w stanie regularnie wykorzystywać potencjał tego urządzenia. Nadmiar wytworzonej w
panelu PV gromadzony jest w wbudowanych w nogi ławki akumulatorach. Akumulatory
zapewniają stabilność procesu ładowania i dodatkowo umożliwiając wykorzystanie nadmiaru
wyprodukowanej energii do celu oświetlenia w późnych godzinach wieczornych (po
zapadnięciu zmroku).
√ estetyka – zespół projektowy starał się aby użytkowy projekt posiadał również nowoczesną
formę użytkową. Nadane krzywizny (zarówno ławki jaki i stanowiska parkingowego)nawiązują
do stylistyki BMW i8
√ komunikacja w przestrzeni miejskiej – projekt samej ławki pomaga osobom pieszym,
spacerującym, czyli sprzyja ograniczeniu ruchu kołowego, oraz sprzyja punktom węzłowym
komunikacji pieszej . Projekt uzupełniający sunFLOWer car charging station jest bezpośrednio
przyczynia się do możliwości zeroemisyjnych samochodów które doskonale poprawiają
wpływają na poprawę warunków ogólnych komunikacji kołowej w mieście.
√ czas wolny – projekt doskonale wpisuje się w możliwość chwilowego odpoczynku i
przyjemnego spędzenia wolnej chwili w zatłoczonym mieście.
√ systemy parkingowe – uzupełniająca część projektu (sunFLOWer car charging station) sama w
sobie jest systemem parkingowym